samedi 28 avril 2012

Tidakku Percaya... namun percaya lah...

| | 9 commentaires



Sekumtum bunga Iris berwarna taupe kembang dengan mekarnya bergaya anggun...




Semalam, hari Jumaat CintaJL sampai tiba sepulang dari kerja awal... kok awal kali ini! Sambut didepan pintu, tersenyum malu kononnya... walhal gumbira... sangat-sangat! Dengan handsomenya terus memberi ciumankasih disepasang pipi BintangJauh (tradisi disini Peranchis, pasti muah muah gitu), 
tetiba... kelihatan jiran sebelah ada ditaman halaman-nya menegur bertanya khabar... pasangan dua sejoli terus menuju ke-arah jiran Madame D dan berbual mesra itu dan ini seperti biasa topiknya pasti mengenai taman halaman= tumbuhan juga bunga-bungaan yang sedang bermekar kembang, setelah semua topik habis dicungkil sana dan sini diakhiri dengan ucapan yang seperti biasa diucapkan sebagai menamatkan perbualan yaitu "bonne soirée/have a good evening".





Setiap kali pulang CintaJL pasti terus ke-dapur... kalu ada apa sahaja yang boleh dijamu ketika itu, yang ada cuma beberapa lebihan saki baki crêpes untuknya yang Bungsu juga itu Gâteau cake ber-marmalade trio citrus, suspense... bertanya terus nama Gâteau cake tersebut tanpa berlengah berterus terang bahan ramuan yang ada didalam Gâteau cake... belum lagi sempat tamat penjelasannya terus menjawab "non, merci...!" alang tu... si-BintangJauh pun terus bermuncung bibir ala Angelina Jolie dan CintaJL terus menuju ke-arah Honey Aristocat yang sedang bersenang lenang diatas cushionnya dengan gaya manja yang mengada-ngada karena tahu CintaJL dengan gaya yang handsome akan membelainya .....






CintaJL naik ke-atas... si-BintangJauh pula memotong sehiris Gâteau cake itu dan panas kan 10 saat di-microwave dan memanjat tangga naik ke-atas mencari CintaJL, buat buat makan ngap itu Gâteau cake didepannya dan bersuara "mahu cuba gimana rasanya..." CintaJL memandang tepat dengan pandangan hairannya bilamasa tidak suka, kerat kan sedikit terus suap kan ke mulutnya umpama menyuap kan anak terus CintaJL berkata " ce gâteau est vraiment délicieux/this cake is really delicious"... dengan adingan yang tidak disangka-sangka kan sehiris Gâteau cake itu habis di-ngapnya! Si-BintangJauh serasa seperti bermimpi dipetang sore nan indah... kelihatan bintang-bintang bertaburan dengan kerlipan lip lap lip lap dimata hati serasa begitu tidak percaya apa yang telah didengari juga yang disaksikan... dan kini boleh diumum kan dengan sejahtera bahawasanya CintaJL sudah lembut seleranya berdamai dengan manisan Anglo Saxon origin itu dimana selama ini begitu payah untuk merasainya! Dan dari Hari semalam yakni bersamaan harinya Jumaat... sedari dari sekarang tidak akan sendirian lagi ketika menjamu Gâteau cake ini...







Epilogue:

Selepas makan malam, sebagai manisan dessert CintaJL ber-dessert kan si-Gâteau cake marmalade lagi... hoorayyyyyyyyyy...!

Percaya lah...









Seterusnya,

Peragaan gambaran photos kembangan bunga-bunga Iris yang cantik sekali... di clip clap pada awal pagi tadi.



Sekelompok tanaman Iris ditepi anak tangga hadapan halaman.

Seterusnya gambaran photos bunga-bungaan Iris dari berlainan sudut juga posisi.












































Voilà!


Dan seperti  biasa... peneman nan setia beraksi dengan megahnya berwajah iras sombong lagi selamba bersenang lenang duduk ber-cushion diatas dataran rumput sambil memerhatikan gelagat aksi si-BintangJauh...



Hari ini yakni Sabtu, telah diramalkan ber-nurcahaya mentari dan suhu naik petanda panas sekitaran 27°C!

Selamat berhujung minggu bersama seisi keluarga.









vendredi 27 avril 2012

Bon WeekEnd...

| | 10 commentaires

Weekend yang terakhir dibulan April ini... dimana masa dan waktu berlalu dengan begitu cepat sekali tanpa sedari walhal tahu bahawasanya 4 bulan hampir menyentuh tarikh terakhirnya dan hampir 4 bulan juga sudah usianya tahun yang sepenuh genap merangkumi 12 bulan menjadi setahun.




Alang kah cepatnya masa berlalu... serasa seperti baru semalam menyambut kedatangan tahunnya baru dan kini tetiba sudah hampir 4 bulan ditempuh penuhi dengan agenda harian yang tidak pernah selesai...




Syukran kepadaNya... hari ini nurcahaya mentari bersinar dengan gemilangnya setelah hampir 3 minggu bercuaca hujan turun tanpa henti dan suhu terus naik petanda panas nyaman sekali...

  


Minggu hadapan nama bulan akan bertukar... bulan bernombor 5, bernama May... petanda......?





Tetiba diri bertanya tanya... iya yang benar... kok itu nombor nya?




Iya yang benar... sebenarnya BintangJauh adore bulan yang bernama May!



jeudi 26 avril 2012

Citrus Trio Marmalade Gâteau.

| | 8 commentaires

Sudah beberapa hari tidak ber-gâteau cake... katanya dari sekarang akan sekali-kala sahaja menyediakan
 apa sahaja manisan  kecuali manisan dessert untuk seisi keluarga. Akan tetapi hari ini kok kepingin sangat-sangat... akhirnya mengaku kalah dengan panggilan kehendak selera dan terus menyebok kan diri didapur menuju ke arah peti-es keluar kan dahulu telur, butter dan bermula lah acara baking mem-baking...



Gâteau cake yang sederhana namun... boleh dikatakan semuka dunia adore terhadapnya!





Se-vase bouquet bunga-bunga liar yang dipetik dari taman halaman sebagai penyeri.




Jam marmalade dari tiga jenis citrus ini diberi pada awal tahun yang lalu "home made" dari IbuMertua, semenjak jarang bersarapan pagi dengan roti, diwaktu yang sama jam marmalade tidak bersentuh lansong dari terbiar tidak berusik, jadinya manisan yang dipilih ialah Pound cake/weekend cake yang sering dijamu diwaktu minum petang.




Seperti biasa... si-BintangJauh ter...sengaja menderhaka tokok tambah itu dan ini sebagai percubaan jika hasil kejadian Gâteau cake ini akan menjadi seperti yang telah dibayang kan gimana serasanya nanti.




Begitu juga, seperti biasa Gâteau cake ini tiada seorang pun yang suka kecuali si-BintangJauh...




Dan seperti biasa seperti mana yang dibayang kan menjadi dengan sejahteranya... dan penat dari berkebun tadi sudah ada penawarnya... 








mercredi 25 avril 2012

Gratin si-BintangJauh...

| | 8 commentaires

Setiap permintaan itu semestinya diperkenankan, berkongsi bersama apa sahaja yang bernama makanan karena ianya ada lah petanda sebuah rezeki, oleh itu dimurkai olehNya jika seseorang itu tamak atau menyorok dengan ilmu pengetahuan dari diketahui, tidak kah begitu?



Gratin ubi kentang atau jika suka ber-ubi keledek, ianya begitu senang lagi rengkas cara menyediakannya, juga bahan ramuan tidak banyak, hanya memerlu kan,

1,5 kg ubi kentang/ubi keledek
100 gm butter
5 gm bawang putih/dua ulas, dicincang halus
25 cl double cream
1 litre susu
Secubit muscade, jika suka
Secubit pepper
Garam secukup rasa.





Setelah ubi kentang disiang kulitnya, dibilas dan di-lap kering... hiris ubi kentang setengah nipis (tidak tebal dan tidak juga nipis=sederhana nipis) pastikan hirisan sama nipisnya begitu serasi sama masaknya nanti.
Didih kan sekali  susu, bawang putih dicincang halus, garam, pepper juga muscade.
Humban kan hirisan ubi kentang didalam casserole periuk bersusu tadi, selama 10 menit dimana ubi kentang akan kelihatan melekat sedikit, kacau secara lembut ala manja-manja supaya si-ubi kentang tidak ter..luka pecah, gitu!
Butter kan (30 gm) keseluruhan gratin dish dan humban kan rebusan ubi kentang kedalam  gratin dish dan curah disekeliling atas dataran ubi kentang dengan cream dan akhiri dengan selebih butter tadi (70 gm) dipotong kiub dan susun kan merata disekitaran dataran ubi kentang, bakar lah di temperature lembut yaitu thermostat 6 selama anggaran 45 menit atau 1 jam.  Kepada yang suka/adore Gratin ber-cheese, taburi parutan cheese mengikut citarasa masing-masing, disini Peranchis cheese yang diguna kan seperti Gruyère, Emmental atau Comté.
Voilà... selamat mencuba!



Diantara bahan ramuan yang terdapat didalam Gratin ubi kentang/ubi keledek.




Posisi dekat, perbedaan antara ubi kentang dengan ubi keledek yang manis dan lembut sekali ,kelihatan juga se-bulb bawang putih berwarna rose keungguan.




Akan tetapi Gratin ubi kentang ini tidak serupa sama seperti resepi diatas, sudah dinyatakan di-entry sebelumnya Gratin ini hanya ber-cream sedikit sahaja, dimana resepi asal berupaparas berkuah sauce pekat/creamy dan datarannya garing ke'emasan.






mardi 24 avril 2012

Gratin Dauphinois Ubi Keledek manis.

| | 11 commentaires

Gratin... yang  bertaraf rustic namun salah satu makanan yang begitu sesuai serasi jika tempat menetapnya dari atas altitude pergunungan menjulang tinggi karena isi kandong bahan ramuan yang terdapat didalam Gratin ini boleh memanaskan seluruh tubuh-badan maka itu hidangan Gratin ini sering disediakan dimusim sejuk sahaja. Gratin yang ber-cheese dipanggil Gratin Savoyard dan Gratin yang setulennya yaitu Gratin Dauphinois tanpa cheese. Disini Peranchis sesiapa sahaja amat menggemari hidangkan Gratin ber-ubi kentang dimana ianya dianggap sebagai makanan yang lengkap!

Untuk kejadian dan kerasaan yang berbeda dari Gratin ubi kentang diubah suai dengan menggunakan ubi keledek manis dimana rasanya akan bertukar menjadi lemak-lemak manis dengan sedikit sentuhan cream.




Adore photo ini.





Ada juga suka menggunakan sauce Béchamel akan tetapi dari segi calories-nya jangan ditanya?... dan rasanya pabila dimakan akan cepat muak karena sauce Béchamel yang bertepung, cream/susu juga cheese itu juga cepat mengenyang kan!




Gratin si-BintangJauh kali ini tidak ber-sauce kuah cream/susu, namun... hanya sepusing curahan cream sebegitu sahaja sebagai syarat dan tanpa taburan cheese... gitu tidak keterlaluan lemak rasanya!




Gratin ubi keledek yang natural sekali... sedikit butter, pepper, bawang putih, garam secukup rasa juga sedikit curahan cream 20 menit sebelum tamat masaknya.

Gratin ini sesuai lagi serasi dijamu bersama Magret de Canard/duck breast-fillet, ayam panggang juga grilled steak, dan ikan salmon juga sesuai serasi dengannya Gratin ini... voilà!





Orchid ini semasa dibeli pada 2 tahun yang lalu begitu rimbun sekali kini hanya tinggal dua pokok sahaja namun masih sudi berbunga mekar... sekurangnya ada gambaran TanahAir sebagai penawar...





dimanche 22 avril 2012

Berduaan bersama Honey Aristocat...

| | 11 commentaires

Awal pagi Ahad yang dingin... berbekal ditangan sebuah camera... menyusur jalan perlahan disekitaran halaman yang berbau segar dimana semalam setengah hari dicurah dengan titis renjisan air hujan yang masih enggan berhenti turun... jadinya bunga-bunga yang berkembang mekar terus redup tertutup karena tanpa-nya pancaran sinar nurcahaya mentari tidak lah terbuka kelopak-kelopak bunga yang begitu cantik namun... tidak berpeluang mengkaguminya dengan selengkap sempurna seperti semahunya nature.




 
Beberapa bunga-bunga Iris sudah bermula terbuka kembang dengan anggunnya... kelihatan dengan jelasnya titisan air hujan menapak dikelopak Iris.



  
Seperti biasa... disitu lah si-Bintang Jauh, disitu lah juga kelihatan Honey Aristocat mengekori menemani disepanjang pagi tadi...



Adore photo ini, Honey Aristocat diatas pangkalan pokok Red Cedar dihadapn halaman taman.

 


Sekuntum bunga Bleuet.




Tanaman Bleuet ini pabila tumbuh akan merebak sarat rimbun penuh melarat pergi sesuka hendaknya.
Sekarang baru berbunga dua tiga sahaja akan tetapi ia-nya akan berkembang sarat secara mendadak!




Seputik bunga Pivoine/peony sedang membesar nanti pabila sudah berkembang mekar akan diperaga kan!




Betapa begitu rimbunnya putik bunga-bunga Iris berwarna unggu dimana sehari dua ini akan mengembang mekar.
Sekelompok tanaman Iris ini ditanam disebelah anak tangga hadapan rumah.




Adore dengan titisan air hujan...




Yang ini juga!




Ini juga...





dan lagi!




Setangkai putik bunga Tulip yang ber-saiz giant berwarna kuning diraja.





                                                     Honey duduk dianak tangga hadapan rumah.



 

Dari lirikan sepasang matanya... sudah menandakan yang Honey Aristocat ter..meluat sangat-sangat!


Gambaran photos seterusnya ada lah gabungan aksi karenah perubahan iras wajah Honey Aristocat menyelit disebalik lalang dan tumbuhan liar yang sudah meluat dengan panggilan bertubi-tubi dari si-BintangJauh supaya memandang walhal enggan diganggu karena sebok melihat si-twit-twit berkicauan berdendang merdu.


Yang ini, lagi tajam renungan-nya...



             
Lantas menoleh pusing kepalanya petanda tidak pedulikan lagi dengan suara sahutan dari si-BintangJauh...




Kawasan tanaman vivaces... banyak yang berbunga dan yang lainnya sedang sebok membesar...




Kasihan kepada kelompok Tulip ini, tidak mahu mengembang...merajuk jadinya karena setiap hari hujan turun, sudah dipenghujung mekar kini bermula layu letoi longlai tidak bermaya...




Bunga-bunga apple sedang semarak sarat kembangnya, banyak sang lebah datang menghidu harum bunga sambil menghisap madunya.



Voilà!

Gambaran hari Ahad dengan cuaca bermain sorok-menyorok antara hujan dan sinaran mentari... sekejap ceria, tetiba bertukar menjadi monyok karena mendung kelabu menyapa lagi!